نمادپردازی در مثنوی های عطار( الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، منطق الطیر)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده صغری رحمتی نژاد
- استاد راهنما رحیم کوشش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
انسان مدرن برای شناخت هر چیزی که رنگ و بوی گذشته دارد، نیازمند شناخت مفاهیم نمادین است. به منظور القای این معنا و مفاهیم، یکی از مهمترین صنایع ادبی یعنی نماد، نقشی بسزا دارد. این مفاهیم ممکن است در صورت ها و قالب های متفاوتی ظهور کند؛ قالب هایی چون: شخصیت های انسانی، جانوران، نباتات، جمادات، رنگ، نور و.... همه این صور نمادین، در طول ادب پارسی، بالاخص ادب عرفانی جهت نشان دادن ویژگی های درونی انسان ها که شامل جنبه های حیوانی و ملکوتی وجود آنهاست، به کار رفته است. در نگاهی عمیق به زنجیره شاعران ادبیات فارسی، شخصیت های پر فروغی می درخشند که در اضلاع هندسه معرفت و در تکامل اندیشه عرفانی و سلوک، شیخ فریدالدین عطار نیشابوری از چهره های ماندگار و کم نظیر به شمار می آید؛ در استحاله زهد به عرفان و اختلاط این دو، تکامل یافته سنایی، و پیشگام ابر مرد عالم عرفان مولانا جلال الدین بلخی، است. بررسی و تبیین دقیق جایگاه مکاتب گوناگون ادبی و از جمله مکتب سمبولیسم و ویژگی های آنها در ادبیات معاصر و کلاسیک فارسی، از موضوعاتی است که پرداختن به آن می تواند از اهمّیت بسیاری برخوردار باشد. مکتب سمبولیسم را بسیار پیش تر از شکل گیری آن در غرب، در آثار گوناگون ادبیات گذشته ایران، بالاخص ادبیات عرفانی و از جمله، آثار مولانا و عطار نیشابوری می توان یافت که با توجه به تقدم زمانی ظهور عطار، توجه به او از این لحاظ، قابل تأمل می-باشد.
منابع مشابه
مفاهیم اخلاقی در چهار منظومهء عطار (ا سرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر و مصیبت نامه)
در این مقاله سعی شده است ظریف ترین و لطیف ترین مفاهیم اخلاقی در حکایات و تمثیلات عطار جستجو شود. لذا این مفاهیم و مصادیق اخلاقی از خلال چهار مثنوی تعلیمی معروف و مسلم وی، یعنی, اسرارنامه، الهی نامه، منطق الطیر، و مصیبت نامه استخراج و در سه حوزهء, وظیفهء انسان نسبت به خدا، وظیفهء انسان نسبت به خود و نزدیکان و وظیفهء انسان نسبت به جامعه مطرح گرد ید.
متن کاملآموزه های فتیان در منظومه های عطار(منطق الطیر ،الهی نامه،اسرار نامه،مصیبت نامه)
چکیده فتوت یا جوانمردی از آیین ها و مسلک های کهنی است که از بطن اجتماع بیرون آمد و سال ها به عنوان عقیده و آرمان متعالی افراد و گروهها و برخی حکومت ها به حیات خود ادامه داد. خاستگاه و سرچشمه این آیین را باید در ایران باستان جست، هر چند با ظهور اسلام و پیدایش تصوف، تغییرات گسترده ای در ساختار و اصول و مبانی آن ایجاد گردید. دوران حکومت الناصرلدین الله عباسی اوج رونق و رواج فتوت بوده است. با حم...
مقایسه ی اندیشه های عرفانی عطار در چهار مثنوی منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه و اسرار نامه
چکیده ندارد.
15 صفحه اولفرجام شناسی در الهی نامه و مصیبت نامه عطار نیشابوری
ایمان به مبدأ و معاد از ارکان حیاتی اعتقادات بشر است و سرآغاز دعوت پیامبران الهی نیز مؤمن نمودن مردم به غیب و واقعیت های نامحسوس است که دین خدا برآنها استوار است . از این رو در هر عصر و زمان بسیاری با کشش معرفت فطری و دینی از هر خدمتی به جامعه بشریت کوتاهی نکردند تا با مطالعه آیات الهی درجه فهم و یقین مردم را نسبت به مرگ و معاد فزون تر سازند .بدین مضمون در ادبیات عرفانی ما که انعکاسی از تفکر و ...
متن کاملنگاه عطار به موضوع انسان کامل در کتاب های اسرار نامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه و تذکره الاولیا
عطار با یک منظومه ی تمثیلی "سالک فکرت" را با عناصر و اشخاصی روبرو می سازدو چگونگی توانائی آنها را هدایت سالک بررسی کرده، نتیجه می گیرد که همه ی این عناصر و اشخاص -به اقرار خودشان- در هدایت سالک به کمال وجودی اش ناتمام هستند و او رابه پیشگاه پیغمبر اسلام(ص) می فرستند. سرانجام سالک به سفارش محمّد(ص) به سیر انفسی و اصلاح موانع درونی خویش می پردازد و راه کمال را یافته از سیر آفاقی آسوده می گردد .
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023